„Pokoleniowo na Sportowo” – Kamil Stoch zaprasza do 10. edycji Dwie Godziny dla Rodziny/Dwie Godziny dla Człowieka.

Depresja, samotność, erozja więzi rodzinnych – to dziś coraz powszechniejsze zjawiska. Pandemia tylko potęguje nasze wyobcowanie: zamiast kolacji ze znajomymi wieczory spędzamy w pojedynkę na platformach streamingowych lub gamingowych. Instytut Humanites w ramach zapoczątkowanego w 2012 Ruchu Społecznego „Dwie Godziny dla Rodziny/Dwie Godziny dla Człowieka” już po raz dziesiąty przekonuje, że można inaczej. A wspiera go Kamil Stoch!

Współczesność nie sprzyja budowaniu relacji. Ciągle w pośpiechu, rozluźniamy związki z najbliższymi, a cyfrowe narzędzia, bez których coraz trudniej nam się obyć, często tylko wzmagają nasze problemy. Według badania „Bariery i Trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce” Instytutu Humanites 63 procent Polaków powyżej 15. roku życia twierdzi, że technologie wpływają negatywnie na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Wymuszona pandemią izolacja także nie pozostaje bez wpływu na naszą aktywność fizyczną i samopoczucie. Skutki to zwiększone ryzyko chorób cywilizacyjnych, jak cukrzyca, nadciśnienie, krótkowzroczność, wady postawy czy zaburzenia snu. Jesteśmy też przemęczeni, bo praca z domu zajmuje nam średnio 3 godziny więcej. Aż 79 procent badanych przez Humanites pracowników ma trudności z łączeniem ról zawodowych i prywatnych. Co druga osoba między 18 a 24 rokiem życia doświadczała w trakcie pandemii samotności.

Tymczasem pracodawcy mierzą się z ogromnymi wyzwaniami, jak zapewnienie ciągłości działania firm, utrzymanie zatrudnienia oraz zaangażowania pracowników. Jak w takich okolicznościach budować kulturę pracy, w której biznes będzie realizował swoje cele a ludzie odnajdą poczucie sensu?

Biznes potrzebuje zaangażowanych i kreatywnych ludzi. Dbanie o dobrostan pracowników nie jest już dziś działaniem dodatkowym, w ramach CSR, ale stało się koniecznością, aby biznes osiągał swoje cele, a ludzie odnajdą poczucie sensu. Dużo mówi się dziś o kulturze well-being, ale zbyt często w kontekście zapewnienia pracownikom prostych benefitów – mówi Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanites, a także doświadczony C-level menadżer. – Tymczasem tworzenie kultury dobrostanu wymaga od pracodawców długoterminowych strategii zakładających wielowymiarowe podejście do człowieka i wspieranie go we wszystkich jego rolach życiowych: zawodowych, rodzinnych i prywatnych. Podstawową kategorią oceny człowieka nie może być bowiem tylko efektywność i wydajność, czyli mierniki wywodzące się z linii produkcyjnej maszyn.

Organizatorzy kampanii Dwie Godziny dla Rodziny, której 10. edycja przypada właśnie w tym roku, przekonują, że niezależnie od trudności można dbać o właściwą komunikację z ludźmi. Zawsze bowiem zatrudniamy człowieka, a nie tylko pracownika. Takie podejście ma wpływ nie tylko na realizację celów ekonomicznych firmy, ale także oddziałuje pozytywnie na rozwój kompetencji społecznych kolejnych pokoleń.

Swój udział w kampanii firmy często zaczynają od pierwszego poziomu polegającego na jednorazowym skróceniu czasu pracy o 2 godziny. To symboliczne działanie, które ma prowadzić do głębszej przemiany w relacjach pracodawców z pracownikami. Kolejny poziom zakłada wdrożenie wartości i rozwiązań przyjaznych rodzinie w całej organizacji, we współpracy z różnymi działami. Ukoronowaniem kampanii jest głęboka zmiana kultury organizacyjnej, w której podejście prorodzinne, oparte na idei dobrostanu staje się trwałym elementem filozofii zarządzania firmą dającą korzyść pracodawcom i pracownikom.

W pogoni za celami osobistymi, zespołowymi czy całego przedsiębiorstwa, musimy pozostać ludźmi i zachowywać się „po ludzku”. KGHM świadomie stawia w centrum człowieka i rodzinę, ponieważ bez naszych ludzi nie wydobyli byśmy ani jednego kilograma rudy miedzi. Jako pracodawca możemy zrobić wiele, aby pozytywnie inspirować i działać na rzecz wzmocnienia więzi rodzinnych naszych pracowników. Stąd realizujemy szeroki wachlarz przedsięwzięć prorodzinnych, a akcja „Dwie Godziny dla Rodziny” ma w nich ważne miejsce. Jesteśmy przekonani, że działania te przynoszą dobre efekty wykraczające daleko szerzej poza rezultat biznesowy w postaci wysokiej efektywności, odporności na wypalenie zawodowe czy braku absencji z powodu problemów zdrowia psychicznego naszej załogi” – podkreśla Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Marcin Chludziński, który już po raz trzeci postanowił wspierać inicjatywę Instytutu Humanites zgłaszając KGHM do udziału w kampanii Dwie Godziny dla Rodziny oraz drugi rok z rzędu jako jej Partner.

Każda edycja kampanii koncentruje się na innym obszarze relacji rodzinnych i międzyludzkich. W tym roku hasło przewodnie to „POKOLENIOWO NA SPORTOWO”, a do udziału w niej zaprasza Kamil Stoch. Pomysłodawcy Dwóch Godziny dla Rodziny przekonują, że – paradoksalnie – czas pandemii może być dobrą okazją do zapoczątkowania w naszym życiu nowych, zdrowych nawyków.

Co więcej, sport daje wiele okazji do budowania i pielęgnowania międzypokoleniowych więzi. Całe rodziny kibicują zmaganiom sportowców na boiskach i skoczniach narciarskich. To dobra okazja do zadania pytania, kto był sportowym idolem mamy, taty czy dziadka, kto uprawiał jaką dyscyplinę, jakie historie wiążą się z ich np. nauką pływania czy jazdy na rowerze. Inspiracją do wspólnego spędzenia czasu w niebanalny sposób jest też międzypokoleniowa gra ASK ME tworzona corocznie na potrzeby kampanii.

W tym roku Instytut Humanites zwraca też szczególną uwagę na konkurs „Firma Przyjazna Rodzinie/Człowiekowi”. Jest on skierowany do firm, które swoją postawą oraz rozwiązaniami systemowymi i technologicznymi sprawiają, że środowisko pracy staje się przyjazne pracownikowi i jego rodzinie zarówno w stabilnej sytuacji gospodarczej, jak i w niesprzyjających warunkach.

Partnerami tegorocznej kampanii „Dwie Godziny dla CZŁOWIEKA” są:
KGHM Polska Miedź S.A., Great Place to Work, Fundacja Liderek Biznesu, Hotel Bukovina, LIBRUS, Lider SHE, ThinkTank, Reputation Managers i Wirtualna Polska, KROSS S.A..

Zasięg Globalny

Kampania #2h4family od momentu jej zainicjowania przez Humanites wpisała się w kalendarz ponad 1000 firm. Do ruchu dołączyli pracodawcy z 18 krajów na całym świecie, tworząc tym samym globalny ruch społeczny na rzecz pogłębiana relacji z najbliższymi w rodzinie i w środowisku pracy.

Instytut Humanites – Człowiek i Technologia od 2010 roku w systemowy sposób jako think&do tank działa na rzecz zrównoważonego rozwoju, a szczególnie rozwoju kapitału społecznego i Spójnego Przywództwa™, ujmując tematykę człowieczeństwa i technologii w szerokim kontekście obejmującym m.in. biznes, edukację, kulturę, media i rodzinę w oparciu o autorski model „Wioski” Rozwoju Ekosystemu Społecznego oraz Model Spójnego Przywództwa™. Instytut jako jeden z pierwszych sygnalizował wpływ metazjawisk, takich jak: kryzys więzi rodzinnych, samotność, infodemia czy algorytmizacja życia człowieka, na rozwój gospodarczy, motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi. Od dekady działa na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji – świadomego i wewnętrznie sterowalnego człowieka umiejącego sprostać wyzwaniom, które niesie technologiczna i społeczna rewolucja.

Facebook Twitter Google Digg Reddit LinkedIn Pinterest StumbleUpon Email